صحبت از آرزوها و رویاها برای اینکه بهترین همسر دنیا شویم

همسر بودن سخته. شاید این جمله رو بارها از زبون افراد متاهل دور و ورتان شنیدین.

راهنمای مطالعه نمایش
واقعیت اینه که من هیچ وقت به این جمله باور نداشتم، تا اینکه پس از چهار سال زندگی مشترک و داشتن دو بچه، موضوعی پیشِ پا افتاده زندگی ما رو در شرایط بحرانی قرار داد. اینکه زندگی مشترک رو شروع کنیم و به عشق اعتماد کنیم تا از خودش مراقبت کنه، واقعا غیر ممکنه. اعمال و رفتارای خیلی کوچیک و ساده که نشون میدن شما به همسرتون و نیازای اون فکر می کنین، واسه حفظ رابطه لازمه. افراد متاهل می دونن که همسر خوبی بودن، همیشه کار ساده ای نیس. واسه این منظور باید مُدام در تلاش باشین و وقت صرف کنین. در این مقاله محققانِ روابط زناشویی، به ما میگن که چیجوری بهترین همسر دنیا باشیم.

تا می تونین خوب باشین
واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشیم باید خوب بودن رو یاد بگیریم

نوبت دکتر
خیلی از راه های بازسازی رابطه، روی تحقیقات بیست ساله جون گاتمن (John Gottman) روانشناس پرکار و معروف، در بخش روابط زناشوئی پایه گذاری شده. یکی از مهمترین کشفیات اون از بررسی اطلاعات و دلایلِ روابط میان زن و شوهرا، این بود که همسران خوشحال در رابطه شون به ازای هر یک رفتار منفی و ناخوشایند که دارن، پنج رفتار مثبت از خودشون نشون میدن. این یافته گاتمن در همه روابط زناشویی پایدار صدق می کرد، حتی در مواردی که زن و شوهر نسبت به هم سرد و غیر صمیمی بودن.

اون میگه: این رفتارها حتما نباید حرکات و اعمال باشکوهی باشن؛ یه لبخند، تکون دادن سر، یا به زبون آوردن کلمه ای که نشون دهنده توجه شما باشه بسیار موثره. از راه های جورواجور به همسر خود نشون بدین که دوستش دارین و شیرینی و دووم رابطه واسه تون مهمه.

آداب بحث و دعوا رو رعایت کنین
دعوا کردن هم آدابی داره که واسه بهترین همسر دنیا بودن باید یاد نمی گیرین

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشین باید حواس تون به جنگ کردن تون باشه. دعوای همسران یه اتفاق طبیعی و به وجود اومده به وسیله فرق میان زن و مرده. حتی در مورد بعضی زن و شوهرا دیده شده که درگیریا و جر و بحثای اونا، باعث رشد و پیشرفت رابطه شده؛ البته این فقط در صورتیه که هیچ کدوم به فکر بُرد و باخت نباشن. جون نش (John Nash) در سال ۱۹۵۰ ثابت کرد که میشه از دعوا نتیجه ای غیر از بُرد یه طرف و باخت دیگری به دست آورد؛ و اون رسیدن به توافقیه که رضایت هر دو طرف رو به همراه داشته باشه. پس از اون، این روش به تعادل نش معروف شد.

من واسه رفع مشکلی که تازگیا با همسرم داشتم از این روش استفاده کردم. همسر من از خونه ای که در اون ساکن بودیم متنفر بود و میخواس به محله دیگری جا به جایی مکان کنیم؛ ولی من خونه مون رو خیلی دوست داشتم و نمی خواستم اونو ترک کنم. پس از روزا بحث و تنش، ما فهمیدیم چیزی که هر دوی ما می خوایم اینه: در جایی زندگی کنیم که در آرامش باشیم.

اگه همسر من احساس خوبی در این خونه نداره، در واقع من هم نمی تونم زندگی خوبی داشته باشم. پس موافقت کردم که تا ماه آینده اسباب کشی کنیم؛ به خاطر هر دوی مون. من خود رو راضی کردم که عشق از پیروزی بهتره. پس در دعوا و بحث، فقط به دنبال پیداکردن تعادل نش باشین نه برنده شدن.

توجه، توجه، توجه
توجه به همسر واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشیم

مردم بیشتر تلاش می کنن تا توجه و علاقه شریک زندگی شون رو به دست بیارن. معمولا افراد پس از گذشت چند سال از ازدواج، مانند اوایل به همدیگه توجه نمی کنن. گاتمن در تحقیقات خود فهمید زوجایی که دست کم در ۷ سال اولِ زندگی مشترک شون خوشحال می مانند، ۸۶٪ اوقات به همسرشون توجه می کنن؛ در مقابل زوجای ناموفق تنها ۳۳٪ به همسر خود توجه نشون می دادن.

وقتی که شما شنیدن شکایت همسر خود رو درباره یه روز بد به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تون ترجیح می دین، به اون توجه کردین. بدون توجه، رابطه کم کم فرسوده می شه؛ حتی اگه درگیری و بحث آشکاری در میان نباشه.

بدیا رو ندیده بگیرین و خوبیا رو ستایش کنین
بهترین همسر دنیا خوبیای همسرش رو ستایش می کنه

در طبیعتِ زندگی، بدی در کنار خوبی هست. تحقیقات نشون داده زوجایی که بر ویژگیای منفی همدیگه تمرکز می کنن؛ توانایی دیدن ویژگیای خوب همسرشون رو از دست میدن. همه چیز به مدیریت فکر و رفتار شما وابسته. تصمیم بگیرین ذهن تون رو پیوسته معطوف ویژگیای مثبت همسرتون کنین. ندیده گرفتن نقاط ضعف و صحبت کردن و نظر دادن درباره ویژگیای خوب همسرتون، حس خوبی رو در هر دوی شما بوجود می آورد.

اگه همیشه به ایرادهای همسرتون فکر کنین روز به روز از اون دورتر میشین.

بدون قضاوت گوش کنین
گوش کردن بدون قضاوت

با گوشای خود به همسرتون عشق بورزید.

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشین باید قضاوت و تعصب رو کنار بذارین. گوش دادن از مهارتای اساسی و مهمِ رابطه با همسره. با گوش دادن به حرفه های همسرتون به اون اعلام می کنین که به تو علاقه مندم و احساسات و خواستهات برام مهمه.

همه آدما وقتی خشنود میشیم که بدونیم همسرمون در عشق جدی و ثابت قدمه و در مورد اون، در امنیت احساسی و عاطفی هستیم. عیب جویی، انتقاد و مسخره کردن، فردی که به اون عشق می ورزید رو تحقیر می کنه.

اگه همسرتون رو واسه حرفی که به زبون آورده مسخره یا سرزنش کنین، این پیام رو به اون منتقل می کنین که تو با من در امنیت نیستی. قضاوت باعث می شه همسرتون در دودلی بمونه که شما اونو همونجوریکه هست قبول کردین یا نه. هر کلمه و گفتار شما دربردارنده بارِ روانی و عاطفیه که اثر مثبت یا منفی در شنونده داره. تنها یه کلمه، می تونه سرنوشت رابطه تون رو از این رو به اونو کنه.

ما آدما در موقعیتایی مثل مهمانی، محل کار و… مجبوریم بهترین رفتارها رو از خود نشون بدیم. این رفتارای خوب فقط یه تیکه از ما هستن نه هممون. قسمتهای دیگری از ما هست که از نشون دادن اون به بقیه ترس داریم. کاری نکنین که همسرتون احساس کنه که در مقابل شما نمی تونه خودِ واقعیش باشه. با قضاوت کردن، کم کم اونو از خود دور می کنین. به اون اطمینان بدین که در هر صورت عاشق اون هستین و هستین.

اجازه بدین شما رو بشناسه
صحبت از آرزوها و رویاها واسه اینکه بهترین همسر دنیا شیم

بعد از گذشت چند سال از ازدواج، شاید زندگی روتین و خسته کننده می شه. چون شما صحبت با همسرتون رو متوقف کرده و بر مسائل روزمره تمرکز می کنین. در حالی که واسه اینکه همسر خوبی باشین هیچوقت نباید از گفتن مسائل شخصی تون با اون افسوس کنین. همیشه با همسر خود درباره ترسا، ایده ها، آرزوها و رویاای تون حرف بزنین و به رابطه تازگی ببخشین. اگه به جایی رسیدین که با خودتون کلنجار می روید تا چیزی بیشتر از جمله روزت رو چیجوری گذروندی؟ واسه صحبت پیدا کنین؛ وقت اون رسیده که به رابطه تون عمق بیشتری بدین.

آسیب پذیری خود رو بگید
بیان نیاز

هممون نگران این هستیم که بقیه ما رو دوست دارن یا نه. این نگرانی، مخصوصا در مورد کسایی که دوست شون داریم بیشتره. وانمود نکنین که هیچ ترسی ندارین؛ ترس خود رو نشون بدین و درباره اون صحبت کنین. وگرنه همسرتون فکر می کنه شما نسبت به اون سرد هستین. وقتی به خود اجازه می دین که در مقابل اون ضعیف و ضعیف باشین، در واقع به اون فرصت دادین تا همتون رو بشناسه.

حتما بخونین: ۱۱ کاری که زوجای موفق هر روز انجام میدن
عشق بیافرینید
عشق در رابطه

واسه اینکه بهترین همسر دنیا باشین، به عشق توجه خاص داشته باشین. کامیابی در روابط زناشویی واسه موفقیت زندگی مشترک خیلی مهمه. صمیمیت شکلای مختلفی داره ولی بهترین نوع اون وقتیه که شما پر شور و هیجان با همسرتون رابطه برقرار می کنین. جذابیتِ رابطه جنسی به نوازش ، در آغوش گرفتن و بوسهای کوچیک و لطیفه. عشق، سوخت زندگی مشترک شماس و اثر معاشقه رومانتیک در ایجاد عشق حیرت انگیزه. در رابطه زناشویی از کلام محبت آمیز واسه نشون دادن میل خود به همسرتون استفاده کنین. همسران واسه اینکه احساس آرامش کنن به شنیدن بعضی جملات نیاز دارن. نشون بدین که درگیرِ یه رابطه عاطفی عمیق با اون هستین.

از خود گذشتن رو یادتون نره
این طرز تفکر که سهم شما در ازدواج تنها ۵۰ درصده غلطه.

واسه اینکه همسر خوبی باشین، بعضی وقتا و در شرایطی که همسر شما موقعیت سختی رو می گذرونه؛ باید بارِ رابطه رو به دوش بکشین و عشق و علاقه خود رو نشون بدین.

Previous Entries افراد متاهل می‌دانند Next Entries غذای باور نکردنی غذا با معجزه ایی به نام سس